Friday 13 November 2009

Isu Yang Tak Sudah


copy paste dari blog : http://syabrahubaidah.blogspot.com

Assalamualaikum, setelah sekian lama internet di rumah ini terputus disebabkan proses perpindahan maka hari ini Allah memberikan kesempatan kepada saya untuk terus menulis dengan penulisan yang tidak seberapa berkenaan beberapa perkara yang berlaku sejak dua menjak ini.

Pertama, kita melihat beberapa kes kejadian berlaku melibatkan JPMK, sudah banyak penulis-penulis membahaskan berkenaan perkara tersebut. Namun, sehingga kini pihak yang terbabit tidak menyatakan sebarang komen berkenaan dua isu besar yang diterima. Kutub sittah dan juga kain rentang DESAK. Saya juga telah melihat beberapa isu besar yang sepatutnya dipandang serius oleh mahasiswa/wi di sini iaitu isu yang telah dikemukan oleh Mantan Pengerusi Zaqziq, isu berkaitan visa pelajar yang sengaja dilewat-lewatkan oleh pihak safarah. Isu ini agak kritikal dikalangan mahasiswa/wi di sini. Sehingga kebanyakan mahasiswa/wi di sini tidak mempunyai visa lebih dari 2 tahun. Bayangkan, kalau kita di Malaysia gelaran terbaik untuk kita adalah Pendatang Asing/ Pendatang Haram/ dan lain-lain istilah yang digunakan. Saya berharap ada beberapa pihak dapat mengenengahkan perkara ini sebaiknya.

Keduanya, ISMA yang tidak habis-habis mengangu-gugat persatuan-persatuan yang sudah sekian lama berada di sini. Sekarang merupakan fatrah pentauzi'kan mahasiswa/wi ke setiap muhafazah, ISMA tidak akan duduk diam. Beberapa alasan yang diberikan kepada setiap dpm untuk "mengambil" pelajar-pelajar baru. Bagaimana tarbiyah ISMA sebenarnya?. Kenapa, takut sangat ke fikrah-fikrah PMRAM masuk dalam minda mahasiswa/wi baru ni?. Pelajar-pelajar yang mereka target adalah yang pernah belajar di sekolah-sekolah didikan ISMA di Malaysia dahulu. Sampai saja di Mesir budak-budak baru yang tak kenal lagi dengan PMRAM terus saja di"tarik" untuk masuk ISMA. Ya Allah malu sungguh saya lihat "tarbiyah" ISMA seperti ini hasilnya?. Sangkin takutnya mereka dengan PMRAM pelbagai alasan mereka cipta, kekadang sehingga terpaksa menipu sekalipun mereka sanggup. Mereka-mereka yang pernah bersama dalam menangani masalah ISMA ini sahaja yang tahu bagaimana ISMA sebenarnya.

Ketiga, Saya sarankan kepada setiap DPM dan BKAN agar mengadakan satu taklimat khusus "Mengapa ISMA wajib ditolak". Kekadang ada dikalangan ahli tidak mengerti kenapa harus perangi ISMA. Mereka yang berada di comfort zone (zon selesa) tentu tidak merasa apa-apa. Hanya melihat dari jauh tanpa mahu membantu. Saya juga berharap agar isu ini juga harus di bawa ke pihak JPMK bagi menjelaskan suasana sebenar yang berlaku. Kemungkinan untuk JPMK berpihak kepada persatuan bawah jajahan beliau itu adalah perkara kedua. Apa yang penting kita mahu nyatakan kebenaran. Saya juga ingin memaklumkan kepada JPMK bahawa persatuan ISMA di bawah jajahan kamu ini sangat teruk dalam tindak tanduk mereka.

sesibur : kepada budak-budak ISMA, aku tak tahu sebab apa korang benci sangat pada PMRAM sehingga budak2 baru jadi mangsa supaya jauh dengan PMRAM. kolot betul la pemikiran korang.

sesibur : aku nasihatkan kepada budak2 ISMA sekalian check balik dengan orang-orang yang alim berkenaan wajar ke korang duduk menyemak kat bumi Mesir ni.?

sesibur : kalau korang betul-betul nak bawak ISLAM maka korang takkan takut nak berdepan dengan kebenaran. Kita bukan nak berjidal sampai pecah hati. Tapi berjidal bagi menentukan sapa yang benar dan sapa yang salah. Kalau ISMA benar..aku sendiri akan sokong ISMA jika sebaliknya, aku akan TENTAN ISMA HABIS-HABISAN.

No comments:

Post a Comment