Saturday, 5 December 2009

Cerita Satu (Bah 1)

Satu pagi di Haiya 17. Di sebuah rumah Negeri (Perak).

Ismuni : Assalamualaikum ya akhi.

Mahasiswa baru : Waalaikum salam

Ismuni : Ana macam pernah kenal je enta. Maaf la lupa plk nama enta, apa ye?

Mahasiswa baru : Kita pernah jumpa ke?. Ana Ahmad bin Wahab

Ismuni : Pernah rasanya, tapi tak ingat di mana, oh yer.. Ahmad, baru ana ingat. Enta duk Perak kan?

Ahmad : haah ana duk Perak, macam mana us tau?

Ismuni : Kan kita ana cakap td, mcm pernah kenal.

Ahmad : Oh yer ker. Abang nama apa yer?.

Ismuni : Ana Ismuni, asal perak jugak di Changkat Jering.

Ahmad : Oh di Changkat Jering, tempat sorang adun lompat parti tu ye? mcm mana di sekrang? dengarnya orang ramai tak suka kat die?

Ismuni : Haah tempat tu la, maaf la dik, ana tak berapa setuju sangat dengan politik ni, kita selaku orang islam seharusnya menumpukan sepenuhnya macam mana nak eratkan ukhuwah islamiah sesama kita. Kadang-kadang kita lupa kita ni orang melayu, sepatutnya kita semua bersatu tak kira parti mana sekalipun.

Ahmad : Kirenya us tak setuju la dengan politik?

Ismuni : Ana bukan tak setuju, setuju je tapi, yang lebih utama sekarang adalah macam mana nak eratkan hubungan ukhuwah sesama melayu Islam. Tak kiralah UMNO ke PAS ke atau apa-apa parti sekalipun. Adik pernah dengar tak satu gerakan Islam namanya Ikatan Ukhuwah Sesama Muslim IUSM?

Ahmad : Tak pernah dengar lah us. Apa tu?

Ismuni : IUSM ni adalah gerakan islam yang berhubung terus dengan Ikhwanun Muslimunun (IM). Manhaj dan silibus IUSM ini telah disusun dengan teratut dari mereka. IM ini kan seperti kita tahun adalah gerakan pertama selepas lebih 20 tahun kejatuhan khalifah islamiah di turki. Jadi kita kena ikut sepenuhnya IM ni, tak blh buat manhaj sendiri.

Ahmad : Jadi, IUSM ni adalah gerakan terbaik la ye us? Ana tak pernah tahu pon?

Ismuni : Haah, ini adalah gerakan terbaik, kat Mesir ni IUSM ni ada. Dah berkembang di seluruh tempat. Adik nak join tak?

Ahmad : Kat Mesir ni ada? Tak pernah tahu pulak sblm ni. Yang sy tahu PMRAM, BKAN dan DPM jer.

Ismuni : Oh, PMRAME, BAKAAN dan DIPIMIM ni hanya persatuan mahasiswa je bukan gerakan Islam. Kalau adik tengok, dieorang ni asyik buat program je. IUSM ni, kalau adik join blh berhubung terus dengan IM kat sini. Kita akan dapat pengisian dari dieorang secara terus.

Ahmad : Sy ni us, masa awal-awal lagi BKAAN dah jemput sy kat airport. Sy rasa bersalah la klu sy ikut us.

Ismuni : Adik, kalau adik orang yang benar-benar nak pastikan Islam ni dijulang adik kena yakin dengan apa yang adik nak. Us blh tlg adik klu adik nak.

Ahmad : Us nak tlg mcm mn? Sy skrng duk ngan us-us kat BKAAN ni.

Ismuni : Tak pe, malam ni adik packing beg-beg adik us datang. Kita ke rumah us di Bawah Bahr di Haiya Usyar.

Ahmad : Ok lah kalau mcm tu. Sy tunggu us ye.

Ismuni : ok, berapa ye no tel adik?.

Ahmad : Ni no ana 0111111989.

Ismuni : Ok, terima kasih. Moga ukhuwah kita sentiasa dinaungi Allah.

Ahmad : Amin. :)

*segala nama dan tempat yang disebutkan mungkin tidak terdapat di Mesir.


sesibur : Habis sorang budak baru kena culik :(

1 comment:

  1. KAJIAN SEMASA MENGENAI PERKEMBANGAN WAHABBI DI MALAYSIA, sila google tajuk-tajuk seperti di bawah ini:-

    (a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
    (b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
    (c) Jom Kenali Dr Maza & Co
    (d) Ahlul Bait Yang Dicerca
    (e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
    (f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
    (g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

    ReplyDelete